Oleh YB Tan Sri Dato Seri Syed Hamid Albar
Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat
8 Ogos 2012
PERSEPSI adalah satu proses dimana penerimaan naluri kita diterjemah dan digabungkan menjadi satu pandangan yang menyeluruh terhadap persekitaran kita. Walaupun semestinya berdasarkan kepada infomasi yang tidak lengkap dan tidak sahih, persepsi sering disamakan dengan reality dan mewakili perangai kita.
Keupayaan kita melihat, mendengar, dan memerhati, membolehkan kita memperhitung, memahami, atau menterjemah secara intuitif sesuatu yang berlaku disekeliling kita.
Hari ini kita lihat politik di serata dunia menjadi lebih bercelaru. Kita berdepan dengan persoalan tentang kebebasan serta pertembungan di antara hak individu dan kepentingan masyarakat dalam konteks demokrasi dan hak asasi. Dalam order baru dunia, kuasa besar barat berjaya membentuk hegemoni, politik dan ekonomi, tanpa adanya dunia multipolar. Serentak dengan itu, situasi ekonomi dunia terus tidak menentu; dan mengikut ramalan Bank Dunia, ekonomi dunia akan terus bergerak perlahan. Pengerusi Federal Reserve Amerika pula meramalkan ekonomi Amerika Syarikat tidak akan bertambah baik, malahan akan terus meruncing.
Berlatarbelakang kedudukan ekonomi dunia yang tidak memberangsangkan, bidang politik juga menyaksikan perubahan kerajaan sama ada melalui proses pilihanraya bebas atau melalui pemberontakan sepertimana yang telah tercetus khususnya di Asia Barat. ”Sumpitan” daripada kuasa dalaman kerajaan, kuasa luar akhirnya mengakibatkan kerajaan berkenaan digulingkan dengan pertumpahan darah dan kehilangan nyawa di kalangan mereka yang terlibat dan tidak terlibat.
Maka nyata bahawa persepsi ekonomi-politik hari ini sememangnya bercelaru. Soalnya adakah persepsi ini terancang agar akhirnya keadaan bercelaru ini menjemput campurtangan asing secara terang-terangan melalui ketetapan atau resolusi Majlis Keselamatan PBB sebagai pengendosnya untuk menghalalkan campurtangan dan perubahan. Jelas sekali campurtangan ke atas negara-negara Islam adalah amat ketara berbanding yang diberikan perhatian kepada negara-negara lain yang berkonflik contohnya di Amerika Latin. Namun apa yang dipanggil penyelesaian itu tidak menjamin keamanan dan keselamatan. Kuasa-kuasa besar barat terus menggunakan kekuatan ketenteraan dan PBB dibawa bersama bagi mencorakkan oder baru dunia di atas asas persepsi bahawa campurtangan kemanusiaan dan mahu mendemokratikkan negara-negara tersebut adalah jalan penyelesaian yang terbaik. Walaupun perubahan yang mereka bawa tidak semestinya menjadi jawapan ataupun jalan penyelesaian kepada konflik dalaman sesebuah negara, ia tidak pula menjadi persoalan. Justeru masalah keselamatan, keamanan, ekonomi dan politik terus menekan dan membawa penderitaan kepada rakyat di negara-negara yang kononnya telah diselamatkan. Tapi apa yang jelas ia berjaya melahirkan negara-negara yang pro barat dengan agenda demokrasi dan kebebasan. Persoalannya, sama ada hegemoni dan sistem ekonomi kapitalis yang dieksport barat dapat menangani segala kemelut termasuk ekonomi dan politik di Eropah belum lagi terserlah.
Apa yang nyata ialah tersebarnya satu persepsi bahawa perlunya transformasi melalui sistem kapitalis, demokrasi dan globalisasi di Negara-negara yang tidak mengenalnya sebelum ini. Tetapi realitinya masih lagi sangsi. Pendekatan sebegitu dianggap sebagai penjajahan cara baru yang bertukar hanya bentuknya. Tambahan lagi, banyak pendapat yang mengatakan sistem kapitalisma, demokrasi dan globalisasi bukanlah satu penyelesaian muktamad untuk semua keadaan yang dihadapi oleh dunia.
Tidak dapat dinafikan yang umat manusia berada di atas satu pentas yang telah didekatkan serta saling kebergantungan akibat dari kemajuan teknologi maklumat dan internet. Dalam tamadun sains dan teknologi ini jelas sekali kuasa terkuat yang muncul hari ini adalah pihak media. Mereka berupaya bercanang, mereka-reka, dan membina persepsi yang tidak berlandaskan reality semasa. Pengaruh media menjadi dominan dan berjaya serta berkesan membentuk persepsi dalam semua persoalan. Persepsi boleh membentuk pemikiran, pegangan dan keputusan sama ada semasa berdepan dengan krisis ataupun di luar krisis. Masyarakat setempat dan antarabangsa tidak dapat lari dari hakikat ini. Media alternatif telah menyentuh dan menentukan halatuju dalam berbagai bidang termasuk politik domestik dan antarabangsa. Justeru itu, kebebasan demokratik seharusnya diteraskan kepada wasatiyyah atau kesederhanaan bagi mencapai keseimbangan dalam melaksanakan tanggungjawab di antara hak individu dan masyarakat. Komunikasi dan penyampaian maklumat yang bergerak begitu pantas dengan insiden dan kejadian semasa memerlukan kerajaan berada di hadapan.
Pada hari ini, Malaysia sedang melalui proses transformasi yang amat hebat dalam sejarah politik dan ekonomi negara. Ia dilaksanakan untuk menaikkan taraf hidup, melahirkan peluang perkerjaan dan menjadikan Malaysia sebuah negara berpendekatan tinggi serta terhubung di antara satu wilayah dengan wilayah yang lain atau dari satu tempat ke tempat yang lain. Pemimpin dan mereka yang berada di persekitaran pemimpin perlu dapat menguasai setiap nadi dan pergerakan dasar, sama ada tersurat ataupun tersirat. Mereka harus mengerti dan memahami niat dan tujuan NKRA, NKEA, ETP dan GTP yang luhur dan murni itu dapat dirasai dan dikecapi oleh rakyat. Dalam konteks ini amalan dan implementasi akan diyakini oleh golongan yang hendak dimanafaatkan. Jika program-program dapat dilaksanakan dengan telus dan sempurna maka akan terbitlah keyakinan terhadap pemimpin dan kerajaan dan kredibiliti pemerintah akan dapat ditingkatkan. Bila dapat diajukan dasar, sasarannya dan maklumat dengan telus dan tepat maka susah untuk dimanupulasikan oleh mana-mana pihak yang berkepentingan untuk memenuhi tujuan agenda mereka bagi melahirkan persepsi negatif terhadap kerajaan. Persepsi negatif hanya boleh dikalahkan dengan kebenaran. Tetapi jika kebenaran tersembunyi akhirnya pembohongan yang diulang-ulangkan oleh mereka yang tidak bertanggungjawab akan diterima sebagai kebenaran. Justeru itu, kejayaan dan kegagalan kerajaan pada dewasa ini bergantung banyak kepada bagaimana pemimpin dan jentera dianggap cekap dan autoratif dalam menengahkan kebenaran sebagai realiti. Sekaligus pihak yang lain tidak dapat membentuk persepsi negatif terhadap setiap dasar atau tindakan kerajaan. Kerajaan tidak boleh hanya respon setelah sesuatu terjadi dan persepsi negatif telah diatur bentuk oleh “Dr. Spin” pihak lawan. Apabila itu berlaku mereka akan mewarnakan kebenaran melalui persepsi mereka. Begitu juga kerajaan tidak boleh membiar atau mengizinkan manipulasi fakta oleh pihak lain dan kemudiannya kelam-kabut menyediakan jawapan. Dasar pemerintah sebenarnya hendaklah diterjemah dan diimplimentasi agar dapat dilihat sendiri manafaatnya oleh rakyat dan bukan sesuatu yang dilaung-laungkan oleh kerajaan. Dalam hal ini kerajaan tidak boleh bersikap defensif dan apologetik. Sudah banyak sentuhan yang dihulurkan melalui program dan tindakan sama ada untuk jangka masa pendek ataupun panjang. Mainstream dan alternative media harus di gunakan untuk melapurkan pencapaian sebenar program dan tindakan tersebut, bukan hanya setakat untuk melaungkan persepsi transformasi. Pemimpin pula perlu perihatin membicara menggunakan bahasa dan memahami kecenderungan setiap peringkat masyarakat . Jika tidak, jurang realiti dan persepsi akan dibentuk oleh orang lain dan akan merugikan pemerintah. Persepsi adalah cerminan terhadap sesuatu fakta dan kebenaran, yang boleh diwarnakan oleh pemimpin dan pembawanya. Yang penting pemerintah mesti dapat menunjukkan pencapaian ketara yang di yakini rakyat. Sepertimana di masa lampau, rakyat bila mendengar penyataan kerajaan, menerima kenyataan sebagai benar kerana dikeluarkan oleh kerajaan.
Apa yang membimbangkan dewasa ini adalah apabila komunikasi maklumat dari pemerintah samada tidak ujud, tidak lengkap atau terlalu perlahan mengenai apa jua rancangannya. Apa persepsi yang akan berputar di pemikiran rakyat apabila ini berlaku?. Seluruh jentera dan kepimpinan harus menunjukkan kefahaman dan komitmen dalam menterjemahkan segala program pemerintah dengan cara yang tepat dan telus supaya diyakini dan dipercayai rakyat. Ini akan mengelak dari timbulnya sebarang persepsi negative. Pasukan penyampai ini mestilah terselaras dan terancang. Misalnya, dalam NKRA mengurangkan jenayah, bukan fakta ataupun angka jenayah yang menjadi persoalan tetapi bagaimana pemerintah dapat menyalurkan maklumat semasa yang tidak diragui. Apa juga respon yang kita ada, persepsinya adalah bahawa jenayah semakin meningkat . Pemimpin lambat respon, sementara angka yang menunjukkan jenayah berkurangan amat diragui. Persepsi ini pasti ujud memandangkan ada saja cerita-cerita jenayah yang mengerikan dan menyayat hati dipaparkan di halaman-halaman media melalui blog, sms, twitter, dan sebagainya setiap hari. Bila tiada respon dan penjelasan cepat maka pembacanya sudahpun membentuk pandangan dan pegangan mereka. Itu persepsi mereka. Ia menjadi lebih rumit untuk membetulkannya. Pertanyaan-pertanyaan sebegini perlu dijawab dengan pantas dan bernas. Rakyat tahu apa yang YAB Perdana Menteri ataupun Timbalan Perdana Menteri lakukan tetapi ia perlu didokong oleh semua ahli pasukan seirama dan terselaras.
Pemerintah belum menang lagi dalam pertarungan persepsi. Jelas bahawa PRU 13 akan banyak dipengaruhi oleh faktor persepsi. Terutamanya, persepsi terhadap urustadbir kerajaan yang tidak melambangkan konsep 1Malaysia dan tidak telus; serta persepsi berhubung rasuah samada secara ketara atau tidak ketara. Rakyat harus yakin terima dan melihat sendiri dengan nyata bahawa rasuah telah berjaya diberkas dan dikurangkan. Sekiranya kerajaan ingin berjaya di dalam PRU 13, kerajaan perlu menangani pertarungan persepsi ini dengan cara yang bijak dan berkesan. Persepsi yang pemimpin kerajaan atau politik tidak bersih atau sombong atau hidup mewah atau susah untuk ditemui perlu dapat diatasi melalui pendekatan yang sungguh mesra rakyat dan terbuka dengan cara bertawaduk seperti yang dikatakan oleh Perdana Menteri.
Di masa yang sama dari sekarang hingga PRU 13, Insyaallah masyarakat tidak didedahkan dengan cerita-cerita skandal, salahlaku, sama ada bersifat jenayah ataupun tidak, yang membangkitkan kemarahan dan keraguan rakyat atau menyinggung sensitiviti mereka sehingga boleh menjejaskan sokongan dan minat kepada kerajaan dalam PRU 13.
Parti pembangkang telah mempamerkan banyak kepincangan dan kelemahan. Sedikit sebanyak ini akan membina persepsi negatif terhadap pemimpin kerajaan. Elakkan ini dari berlaku. Jangan biarkan retorika mereka memikat rakyat. Mereka bergocoh tidak berhabisan dan tidak sepakat. Seharusnyalah parti pemerintah dapat mengatasi mereka dengan memaparkan keupayaan, keikhlasan dan ketelusan kerajaan. Sebenarnya pemerintahlah penterjemah dan pelaksana kepada pembinaan satu negara bangsa berteraskan 1Malaysia untuk semua rakyat Malaysia mengecapi kemajuan dan kesejahteraan.
No comments:
Post a Comment