Friday, May 6, 2016

FBSHApost@19 April 2016: PUISI #8/2016 Bila Manusia Terlupa

Bila manusia terlupa, terlena tergoda tergelincir dari keesaan dan kuasa Allah mungkin dia berkata,

"Sekira nya aku dapat mencapai matahari bulan dan bintang
Pasti sekali akulah yang terbilang
Gemilang tersohor dipandang orang
Aku akan mengatur semuanya di setiap ruang
Akan ku isi di sudut tidak terbuang
Mentari menyinari hidup
Bulan menerangi gelita di waktu malam
Bintang-bintang menghias lelangit luas terbentang
Putaran solar bersilih ganti
Aku tetapkan kehendak alam
Berkuasa dan memiliki kuasa
Mentadbir makhluk dan kejadiannya
Pepohon gunung-ganang bukit bukau lembah dan dataran
Sungai dan lautan serta kandungan
Detik dan masa mengikut edaran nya
Aku cakupi dalam satu gengaman
Segala tiada sekatan
Kesucian dan kekotoran
Kezaliman dan keadilan
Keangkohan dan kesombongan
Aku mahu membentuk dan membina
Kewajaran dan ketidak siuman
Kekayaan dan kemiskinan
Sentuhan mewarna segala pemilikan
Kehidupan dan kematian
Jelas sekali aku pelupa
Kegilaan yang tidak berupaya
Itulah Insan terlalai".
SHA dari 9mlm ke 10.30 malam.
Alshifaq

No comments:

Post a Comment