Friday, October 16, 2009

PALESTIN DAN KEGANASAN


Apa yang berlaku di Timur Tengah serta perjuangan rakyat Palestin kini disamakan dengan tindakan keganasan walaupun mereka menuntut kemerdekaan bagi membebaskan wilayah mereka dari penaklukan Israel. Tiada negara Islam yang menyokong keganasan. Negara-negara Barat seolah lupa bahawa Israel telah menduduki wilayah Palestin, bertentangan dengan undang-undang antarabangsa dan resolusi PBB. Israel tidak pernah dihukum keatas perlanggaran undang-undang antarabangsa dan resolusi PBB. Percambahan tenaga nuklear atau memiliki keupayaan nuklear oleh negara Islam atau umat Islam dicurigai akan membawa kemusnahan kepada dunia serta akan dipersoalkan niat mereka secara berterusan.

Namun Israel yang memiliki keupayaan nuklear dan kekuatan ketenteraan terunggul di Timur Tengah tidak siapa membincangkan atau mempersoalkannya sebagai satu ancaman. Saya masih ingat bila saya menyebut kepada Menteri-Menteri Luar negara kesatuan Eropah semasa mengadakan pertemuan dengan mereka di New York pada tahun 2006 tentang manfaat damai yang akan diperolehi jika dijadikan Timur Tengah kawasan bebas senjata nuklear. Mereka spontan memberi respon dan menepis perkara tersebut dari dibincang kerana saya dianggap sebagai membangkitkan perkara sensitif. Malahan mereka tidak mahu perkara ini dibangkitkan. Media utama yang paling berpengaruh diam seribu bahasa. Israel tidak disoal kerana tidak menandatangani Non-Proliferation Treaty (NPT) atau dipersalahkan melakukan jenayah perang (genocide).

Saya tidak lupa kepada satu insiden semasa perang Iraq ada kenyataan yang dibuat oleh seorang Menteri yang menegur pengamal media Malaysia yang merungut dengan keadaan mereka semasa meliputi perang Iraq di Baghdad. Saya kononnya dikatakan membuat kenyataan negatif terhadap mereka. Walaupun saya tidak berbuat demikian. Justru kerana kemurkaan mereka terhadap apa yang dikatakan kenyataan saya, saya telah diserang secara peribadi oleh salah seorang pengamal media kanan yang sangat berpengaruh. Bila saya menuntut untuk pengamal media tersebut meminta maaf pada saya dia tidak mahu berbuat demikian. Saya mengambil keputusan untuk mengambil saman malu terhadapnya. Pada ketika itu bermulalah saya dianggap sebagai musuh media tersebut dan rangkaian sahabatnya termasuk blogger tertentu.

Akhbar Straits Times misalnya Pengerusi dan Ketua Pengarangnya ketika itu Abdullah Ahmad, secara peribadi telah memerintahkan untuk tidak memuatkan berita saya dan memotong gambar-gambar dimana saya berada di samping pemimpin negara. Walaupun gambar tersebut menceritakan aktiviti yang dianjurkan oleh Kementerian saya. Bila saya merungut tindakan yang tidak wajar serta serangan peribadi terhadap diri saya sebagai Menteri kerajaan, tiada siapa yang mahu membantu dalam menyelesaikan masalah tersebut. Hubungan diantara media dan pemimpin dianggap lebih penting dari membela saya. Saya sedar hubungan pemimpin dengan akhbar selalunya akrab dan mereka diberi perlindungan. Saya kecewa tetapi tidak dapat melakukan apa-apa.

Satu lagi contoh dari pengalaman saya adalah sewaktu saya memegang jawatan Menteri Dalam Negeri. Kementerian ini sememangnya menarik minat media dan masyarakat umum. Macam-macam isu menjadi bahan penulisan, teguran dan kritikan. Adakalanya peranan Menteri dan Agensi dibawahnya dibawah Akta-Akta tertentu pun disalah laporkan atau diberikan mirip yang tidak tepat. Pelaksanaan ISA (Akta Keselamatan Dalam Negeri) misalnya kuasa menyiasat dan pendakwaan dicampur adukkan seolah semua tindakan dan kuasa dibawah Akta tersebut adalah dibawah Menteri Dalam Negeri. Sedangkan kedudukan sebenarnya pelbagai pihak diberikan kuasa untuk melaksanakan undang-undang tersebut. Saya faham yang ISA tidak boleh digunakan untuk tujuan politik. Tetapi setiap tindakan polis berasaskan siasatan Keselamatan boleh ditafsirkan sebagai bermotifkan politik. Lebih buruk lagi jika orang-orang yang terlibat adalah pengamal media ataupun ahli politik. Sebab itulah pada saya jika kita mahu meneruskan ISA mekanisma baru perlu diwujudkan bagi mengelakkan penguatkuasa dan pelaksana Akta dari berhadapan dengan publisiti negatif atau dilemparkan dengan tuduhan yang merumitkan dari perspektif keadilan dan kesaksamaan.

Saya tidak akan lupa keseluruhan komuniti media bukan sahaja memaparkan kejahilan saya tetapi ada banyak juara-juara lain dalam pasukan yang mengambil kesempatan dan peluang untuk menyerang rakan sekamar. Sedangkan banyak perkara yang dilakukan bukanlah mengikut pandai-pandai Menteri sendiri atau untuk mencapai populariti pada dirinya tetapi bagi memelihara kepentingan awam.

Setelah melalui pengalaman yang banyak, saya dapat merasai kuasa dan kesan. Media memanglah berkuasa dan betullah kata-kata hikmat yang mengatakan “Pena adalah lebih tajam dari pedang”.


No comments:

Post a Comment