Tuesday, July 21, 2009

KEMATIAN TEOH BENG HOCK

  1. Rakyat Malaysia tidak sepatutnya ditiupkan dengan api perkauman dalam setiap kejadian yang berlaku. Jika pendekatan ini terus diambil kesannya akan menimbulkan konflik terbuka yang menjejaskan perpaduan dan kesatuan rakyat. Parti-parti politik dan media tertentu perlu bertanggungjawab memperjuangkan atau mengetengahkan berita untuk kepentingan awam. Justeru itu mesti berhenti dari mempolitikkan undang-undang atau kejadian jenayah sehingga menyentuh sensitiviti kaum ataupun agama.

  2. Saya khuatir kecenderungan parti politik atau pihak tertentu untuk mengaitkan jenayah dan undang-undang dengan kaum akan memporak-perandakan negara. Siapa juga akan berasa sedih melihat seorang muda mati dalam umur mudanya. Lebih lagi dalam kes ini setelah disiasat sebagai saksi oleh SPRM. Yang kita cari dan hendak mengetahui adalah kebenaran dan keadilan. Apa juga andaian yang menyatakan Melayu menganiaya Cina adalah jahat dan merbahaya. Biarlah mereka yang bertanggungjawab melaksanakan tugas untuk menyiasat dan diberi peluang mencari kebenaran. Ahli Parlimen pembangkang perlu sedar tidak ada untung politik yang dapat diperolehi dengan menanamkan kebencian.

  3. Parti Pembangkang seharusnya tidak mengambil pendekatan politik dan exploitasikan isu ini. Begitu juga akhbar mesti bertanggungjawab bagi mencapai kebenaran bukan semata-mata menjual akhbar untuk keuntungan.

No comments:

Post a Comment