Monday, June 1, 2009

HAKIKAT PERUBAHAN SEBENAR

Malaysia masih lagi berada dalam persekitaran menghidapi selsema politik sehinggakan segala tajuk menjadi bahan lemparan tohmahan dan tuduhan terhadap segala usaha yang dilaksanakan oleh pemerintah. Apa jua yang dibuat oleh pemerintah akan membawa impak dan kesan kepada politik tanah air. Sebabnya yang jelas dilihat pada waktu ini adalah kerana parti pembangkang beranggapan yang mereka sudah terlalu dekat diambang kuasa. Mereka sedar bila mereka berkuasa, mereka tidak perlu bersusah payah untuk mengusahakan sesuatu yang baru. Ini adalah kerana segala nikmat dan pencapaian telah pun disediakan dengan cukup baik oleh pihak pemerintah. Mereka mahu mengemukakan yang rakyat sudah bosan dengan cara dan pendekatan Barisan Nasional.

Tiada isu yang tidak dipolitikkan oleh mereka. Jenayah, budaya, sosial, pendidikan, ekonomi dan undang-undang, semuanya diberikan perspektif politik. Mereka menggunakan media samada di aliran utama atau di saluran alternatif sepenuhnya bagi memaparkan yang mereka lebih baik dan bijak dari parti pemerintah. Tindakan mereka lebih agresif dan offensive sedangkan di sebaliknya tindakan parti pemerintah kelihatan terlalu defensive. Suara dan keberanian mereka ini sampai kepada rakyat, orang UMNO dan BN.

Justeru itu bila berbincang dengan pelbagai lapisan masyarakat termasuk orang-orang UMNO dan BN, seolah-olah mereka sedang mula berenang di lautan dalam dengan arus yang kuat. Jika tidak mempunyai stamina dan keupayaan berenang sudah tentu tidak akan kesampaian pada destinasi yang dicita-citakan dan mungkin lemas di pertengahan jalan.

Salah satu perkara yang terpenting untuk UMNO lakukan ketika ini adalah pucuk pimpinan tertinggi parti tidak kira dimana peringkat sekalipun samada di peringkat negeri atau kebangsaan, tidak boleh membiarkan “pertumpahan darah” berterusan berlaku di peringkat bahagian tanpa campur tangan untuk mendamaikan ahli-ahli UMNO. Mereka perlu dan terpaksa memberikan arahan dan kepimpinan.

Saya melihat arus dibawah menunjukkan banyak perkara-perkara yang tidak sihat telah berlaku yang akan menyulitkan bila berhadapan dengan PRU-13. Sudah timbul parti dalam parti, kesukuan dan sikap berpuak-puak. Di waktu yang sama parti-parti lawan pula sedang mengembangkan pengaruhnya dan menyebarkan pelbagai dakyah yang membangkitkan banyak tanda tanya terhadap pucuk pimpinan parti. Penyebaran dakyah yang palsu dan tidak tepat yang disengajakan ini, boleh membawa kesan sejati kepada BN.

Adalah diharapkan kita tidak mengamalkan “sindrom penafian”. Pelbagai laporan dalaman disebarkan mengenai pemerintah dan pemimpin yang tidak semestinya betul dan tepat. Pada masa ini mungkin program dan rancangan ekonomi kita akan mencapai kejayaan, namun pemulihan politik masih lagi jauh dari peyelesaian.

Parti-parti lawan makin yakin terhadap kekuatan dan penerimaan rakyat kepada mereka. Disebaliknya BN di landa dengan pelbagai masalah luaran dan dalaman. Yang ketara sekali adalah ahli-ahli BN sendiri sering dalam perbualan mereka sesama sendiri atau dengan orang luar banyak menyuarakan yang PRU-13 tidak akan memihak kepada BN. Jika ini dibiarkan secara berterusan serta sokongan sesama ahli parti tidak dapat dipulihkan, maka padahnya amat berat sekali bila berhadapan dengan parti lawan.

Sehingga kini soal persepsi masih lagi menjadi masalah yang berat pada kita walaupun mungkin ada yang tidak mahu mengatakan sedemikian. Justeru itulah mustahak sekali kita mengambil pendekatan serius dalam setiap langkah supaya tindakan kita tidak terus diberikan tafsiran negatif dan tidak dipercayai oleh rakyat. Apa jua pengumuman dan penyataan dibuat oleh pemimpin mestilah dapat memuaskan hati rakyat dan pengundi teramai supaya mereka akan menyanjung dan menghormati tindakan kita. Pentafsiran yang berbeza dan kenyataan-kenyataan yang tidak selari perlu dielakkan di sepanjang masa. Apa yang patut disuarakan di peringkat dalaman tidak perlu dihebohkan pada umum. Janganlah kita menang sorak kampung tergadai kerana kita terlupa siapa musuh politik yang sebenar. Lagipula parti lawan kita secara berterusan membuat perancangan dan tidak akan henti-henti melamar ahli-ahli kita, samada dalam UMNO ataupun parti-parti komponen. Kalau kita beranggapan kita telah berada di zon selesa akhirnya kita akan dikenang sebagai bahan sejarah. Kita perlu kukuhkan kesepakatan dan kesetiaan diantara satu sama lain.

No comments:

Post a Comment