Thursday, October 15, 2015

PM ISRAEL DI UNGA NEW YORK, 2015

          Saya berada di dewan UNGA New York masa Netanyahu PM Israel berucap pada 1hb Oktober 2015..pada pukul 11 pagi waktu tempatan. Dewan penuh sesak. Pihak Israel juga mengatur di dua dua belah...kiri kanan didudukkan penyokong tegar nya. Bila dia masuk Dewan cara dia berjalan berkepak pergi ke rostrum memaparkan kesombongan dan keangkuhan nya....Dia tidak memberi tunduk hormat kepada Pengerusi UNGA tapi terus ke rostrum...menyeluk poketnya mengambil ucapan dan kononnya memakai kaca matanya memerhati ke kiri dan kanan Dewan seolah cuba memerhati delegasi yang hadir...
 
          Bila beliau membuka mulut nya untuk berucap gaya nya jelas menunjukan yang dia cukup yakin pada diri dan riak dengan pengaruh dan kuasanya. Satu persatu dihuraikan hujahnya dengan tepukan gemuruh dari pegawai serta penyokongnya. Saya pula duduk dekat dengan rostrum. Segala rautan dan expresi wajahnya dapat saya perhatikan dengan jelas...entah macam mana tempat yang saya duduk mulanya kosong diisikan dengan orang-orang Israel. Mereka hairan tiap sekejap mereka bertepuk tetapi saya tetap sunyi. Saya hanya mendengar dengan teliti. Saya melihat lakonan ucapan yang terancang dengan intonasi yang juga disebut dengan lancar dan tersusun...tiap pembohongan dan hipokrasi yang amat meyakinkan...pada nya seluruh dunia bersalah dan zalim keatas Israel; sebuah negara demokrasi terbaik.
 
          Dia menceritakan kezaliman dunia keatas rakyat dan negaranya tetapi sepi mengenai orang-orang Palestin yang dizalimi, negara-negara Arab yang dikatakan menyimpan pengganas dan pelampau Islam, tentang kejahatan Iran, negara-negara Islam lain dan boleh dikatakan seluruh dunia dan PBB bersalah kepada Israel. Pada Netanyahu yang betul dan pandai hanya Israel...dengan seluruh penciptaan teknologi bermula dari Israel serta disebutnya tentang cheri tomato. Akhir ucapannya mengata hubungan Israel dan Amerika begitu akrab serta tidak ada mana-mana negara boleh memisahkan mereka. Ini hanya imbasan sepintas lalu persidangan UNGA tahun ini yang perlu dihayati tentang Israel dan kuasa di pentas global.
 
FBSHApost@12 October 2015

No comments:

Post a Comment