Tuesday, August 18, 2015

TEGURAN

Masalah yang dihadapi hari ini adalah timbulnya kebencian dan perpecahan di kalngan kita. Kita suka mengkritik di antara satu sama lain seolah kita yg betul. Mengaku kita tahu seolah kita yg bijak sekali. Akhir nya berperang sengit tentang tajuk yang kita tak arif. Perkara remeh jadi perkara utama. Jangan belah orang kalau bukan pakar belah, kalau buat begitu bila orang cedera parah atau mati akibat perbuatan kita, jadi kes jenayah. 

Untuk berbincang dan menegur sesama sendiri pun ada cara dan kaedah nya....apatah lagi di depan khalayak...ada adab dan tertibnya...kalau buat cara semberono....ikut suka hati...akhirnya yang mendengar keliru dan yang bercakap pun tidak tahu...all of us not perfect...yang pandai mesti bercakap pandai-pandai...yang tak tahu...dengar dulu...Malaysia is still a good country...eventhough we may not agree with each other on all things all the time....yang bulat kita padankan dengan yg bulat dan yg empat segi letak pada empat segi. 

Don't put round peg into square hole.. obviously it will not fit... Ada bijaksana berdiam dan mendengar jika tidak tahu dan pasti lagi. Cara begitu adalah lebih baik..than giving comments on something without having the full facts or speaking on something no one is sure.of..it does not look good if subsequently it is found to be wrong..ini bukan apa hanya coretan di pagi minggu..

FBpost@ 14 Jun 2015

No comments:

Post a Comment